Ulighed - mere end økonomi /Karoline Thomsen
Normalt hører en sætning om at formindske uligheden til, når venstrefløjen
snakker om at hæve kontanthjælpen eller en anden social ydelse. Men faktisk er
det også et verdensmål. Ikke at hæve kontanthjælpen, forstås, men at formindske
ulighed på verdensplan. I FN er man både bekymret over den absurde, økonomiske
ulighed og den politiske/sociale ulighed.
Det kan jeg godt forstå.
På verdensplan er der helt bogstavligt en verden til forskel på at bo i
Danmark, hvor stemmeraten er ligger stabilt på over 80%, og hvor den økonomiske
ulighed er tæt på ikke-eksisterende, til at bo i f.eks. Syrien, hvor der er
krig og ødelæggelse og man derfor ikke har valg, eller i Tyrkiet hvor demokrati
ikke er en ting.
Det giver næsten sig selv, at der også er store kulturforskelle. Danmark er
et individualistisk samfund, hvor man tager sine beslutninger for sig selv, med
udgangspunkt i hvad man selv vil. Syrien er et kollektivistisk samfund, hvor
man tager sine beslutninger i fællesskab; med udgangspunkt i hvad der er bedst
for familien.
Der er fordele og ulemper ved begge kulturer, og ikke mindst er der
forskelle.
I store dele af den målbare hverdag er der ikke den store forskel. 40% af
ikke-vestlige efterkommere er i gang med en mellemlang videregående uddannelse,
lidt flere en de traditionelt danske kvinder, hvor niveauet ligger på 34%.
Samme tendens ses også blandt mænd, hvor tallene er henholdsvis 25% og
19%. Både danskere og indvandrere får
også ca. lige mange børn: 1.9 i indvandremiljøer, 1.7 i etnisk danske miljøer.
I folkeskolen klarer 1. generationsdanskerne sig en smule dårligere målt på
karakterer, hvor de i gennemsnit ligger 1,4 karakter under det danske
gennemsnit på 6,8. 16% af de, der er på fuldtids offentlig forsørgelse, er
indvandrere og efterkommere, hvorimod de 84% er danske. I retssystemet er hver 5. mand der bliver
dømt, indvandrer, og det samme gælder hver 6. kvinde.
Det var lige en masse tal, og jeg kan berolige med at der kun er 5 tal
tilbage i resten af indlægget.
Det, de her tal og den her viden om kultur baggrund viser mig, er at vi
uanset hvordan man måler det, er relativt ens i Danmark, og vi langt hen af
vejen derfor har god integration.
Godt langt hen af vejen er ikke godt nok, og slet ikke når det gode synes
at holde op, der hvor det virkelig betyder noget: ved demokratiet.
Ved folketingsvalget i 2015 var det nemlig kun 66% af indvandrerne der
stemte, som altså ligger et godt stykke under landsgennemsnittet på 87%. Det
værste er, at det er et fald på 7 procentpoint fra folketingsvalget i 2011, og
blandt førstegenerationsdanskerne er stemmeprocenten også i frit fald-fra 65%
til 53%.
Det synes jeg er ualmindeligt trist.
Klogere hoveder en mig har kigget på problemet før, men de har ikke fundet løsninger. Nu vil jeg ikke påstå, at jeg har en løsning,
men jeg mener bestemt det er en idé at kigge på kulturel baggrund, når vi skal
snakke integration til demokratiet.
Hvis man kommer fra en kultur, hvor man er vant til at tænke i
"vi" og så befinder sig i et demokratisk land, hvor man skal tænke i
"jeg", tror jeg at det er helt menneskeligt at kigge efter, hvilke
forskelle det giver. Nogle af de her
forskelle er netop, at når man tænker i et demokratisk jeg, jamen så er man som
person helt og aldeles fri-hvilket kan føre til at man skilles fra sin familie
for at dyrke sig selv, og måske som voksen bliver man også skilt fra den
familie som man ellers selv havde valgt. I andre ord kan man se andre i
livskriser, som man ikke har oplevet eller set før, fordi de har en frihed, man
ikke har set før. Men er friheden god, hvis den på overfladen skaber kriser?
Jeg er ikke i tvivl om hvad jeg selv mener-selvfølgelig skal vi beholde
vores personlige frihed. Men jeg tror, at vi skal være bedre til at vise at det
at være personligt fri ikke udelukker stærke fællesskaber, og ikke mindst tror
jeg, at det er rigtig vigtigt at inkludere andre i de her fællesskaber.
Og nu er julen jo hjerternes fest, så skal den ikke starte med mere
inklusion?
Det at inkludere flere er en lang rejse, men som bekendt starter lange
rejser med små skridt: Flere smil på gaden, nogle timer som frivillig bare i
december, eller bare det at sende det her blog indlæg videre til en anden.
Ellers
kommer vi jo aldrig videre fra "work in progress" til "By 2030, empower and promote the social,
economic and political inclusion of all, irrespective of age, sex, disability,
race, ethnicity, origin, religion or economic or other status".
God jul!
Karolines store samfundsinteresse kom for alvor til udtryk, da hun som 14-årig startede debatklubben Debatten for Katten op i Vejle, som i dag har fast deltagelse af mere end et dusin unge fra Vejle og omegn.